
さーて、いろいろ反省会のお時間ですよー。
三菱ASX(日本名:RVR)のOEMモデルとしてC4 AIRCROSSが発表されたということは、そのプジョー版も同時に発表になっている訳です。
ってことで発表されたのがこちら。
2012 Peugeot 4008 revealed
えーっと。
4008だそうです。
発売は2012年中頃だそうです。
そんなわけで、おいら的予測と違っていたことをまず列記しておきますかね。
・4008というナンバリングだった
・発売時期が2012年中頃だった
オーストラリア発のニュースでは4008になる?って話もあったわけですが、おいらは懐疑的な書き方をしておりました。
むしろ当BLOGでは一貫して2008という書き方をしてきましたので、結果としては間違いだったことになりますね。
また、投入時期に関しても2013年になるかもねなんて書いてましたが、こちらも2012年中頃に発売ということでした。
4008/C4 AIRCROSSに関しては、本家三菱ASX(日本名:RVR)のマイナーチェンジの要素も入った形でリリースされるようでありまして、その意味では三菱とPSAがうまく連携しながらそれぞれのラインナップを仕上げてきたな、とちょっとだけ感心しました。
ってことで、何より一番の驚きである、『4008』というネーミングについて考えてみることにしましょうか。
昨日のエントリーでも書いた通り、プジョーにおいてもナンバリングによるヒエラルキーが存在する訳です。
メインストリームのラインナップとして
107<207<308<508
というヒエラルキーが存在し、そのナンバリングに則るように派生車種が存在します。(しました)
1007<3008<4007<5008
1007 両側スライドドアのミニミニバン(販売終了)
3008 308のプラットフォームを使ったSUV
4007 三菱OUTLANDERのOEM
5008 308のプラットフォームを使った3列シートミニバン
という感じで、プジョーの4ケタラインナップはその時代に応じた提案型のモデルを投入するというコンセプトでありながら、そのナンバリングは基本的に車格(サイズ)に則った命名ルールが存在しておりました。
このルールで行くと、三菱ASXのOEMであるプジョー版は、4007よりも、3008よりも物理的に小さなサイズになるので、ポジションとしては20xシリーズに属する『2008』であると多くの人が予想していた訳です。おいらもその一人です。
しかし、蓋を開けてみると『4008』でありました。
4008ということは、4007の後継であることを意味します。
ここが謎なところであります。
本家三菱ではOUTLANDERは未だに現役車種であり、ASX(日本名:RVR)はその下のコンパクトSUVとしてラインナップされております。
つまり、そのOEMである4007と今回発表された4008とは、直接的には何ら関係のない車種なんですよ。
まぁ、4007も発売からけっこう時間が経過しているのでぼちぼち販売終了であってもおかしくはないのですが、その後継車として一回り以上小さい車種を持ってくるっていうのも結構強引だなぁと思う訳です。
日本でもメーカーの都合で同様の事例が無い訳ではありません。
例えば日産のブルーバードの後継であるシルフィは、本来はその下のサニークラスだった車種を無理矢理ブルーバード シルフィとして販売してけっこう非難された、なんてことがありました。
プレスリリースを見ると、「4007より30cm以上コンパクトになりました」とか平気で書いてある訳で、あくまでこれは4007の後継車ということにしたいようであります。
これにより、プジョーの4ケタとしては初のモデルチェンジということになります。
(その他の4ケタはまだ後継車種が出ていない)
これが意味するところは何なのか?
ここで推測されるのは、2008に相当する何かを別に用意しているから、という憶測も成り立ちます。
本当のところはどうだかわかりませんけど、HR1の市販版という可能性も無きにしも非ず、といったところでしょうか。
シトロエンも含めて、車種名のナンバリングによる法則性が崩れ始めており、iONやRCZのようなスペシャリティな車種も加わってくることも考えると、今後のラインナップをどのように展開してくるかという点について、少し考察の幅を広げなければならないかもしれません。
なにより、諸事情によって309なんてナンバリングをすでに使ってしまった状況にあって、308の後継車をなんてネーミングするのか、それがもっぱら最大の課題と話題になっているわけでありましてw
そして、このモデルをフランクフルトショーではないこのタイミングで発表した意図。
正式な出展は2012年のジュネーブショーという、ずいぶん先の話をなんで今頃?という謎についてもいろいろと考察が必要な感じです。
以下プレスリリース(原文)
Peugeot 4008, the 4x4 SUV that combines strength and style
30/09/2011
In line with Peugeot's range enhancement and development strategy, the 4008 will be launched initially in the international market which will represent 70% of its sales.
With its distinctive, stylish appearance and its 4x4 SUV features, the 4008 is a modern response to the needs of all-terrain vehicle customers, in a very prominent market segment.
International launch
The world market of all-terrain SUVs has been growing strongly since 2005. In Russia, all-terrain vehicles have long been predominant and currently account for 20% of the market, the majority being vehicles in the compact SUV segment.
However, in China and Western Europe the market share of the SUVs has reached 10%, and covers a variety of expectations. In Europe, this market share of the SUVs in segments C and D is increasing to the detriment of the SUVs of the E segment.
In China, it is the attraction of the vehicle's status that is sought after. In Europe, it fulfils the desire for distinctive multipurpose vehicles, compact and with an environmental impact comparable to that of a conventional saloon.
Therefore, the 4008 is an ideal response to the changes in these markets, it is a competitive vehicle serving the marque's ambition in the international market. Presented as a world première at the 2012 Geneva Motor Show, 4008 will go on sale initially in international markets from 2012 second quarter.
A complete range of all-terrain vehicles
With this new 4x4 SUV, Peugeot completes its range of vehicles suited to the various expectations of all-terrain customers. With its strong personality, for the international destinations, the 4008 is aimed both at customers who already own an all-terrain vehicle and at those looking for an alternative to Saloons or MPVs, a vehicle synonymous with leisure.
In Europe, it is targeted more specifically at customers who appreciate a strong and dynamic ability, with dimensions suited to multi-purpose use and efficient fuel economy.
In addition to the 4007, but also the 3008 and its recent HYbrid4 version, the 4008 fulfils the
expectations of the different markets showing strong growth in the compact SUV segment.
A distinctive style
Born of the PSA - Mitsubishi partnership, the 4008 naturally has a strong Peugeot identity. The new stylistic codes of the marque are judiciously adapted, such as the floating grille and the feline design of the lamp units with visual signature: at the front, a line of LED daylight running lamps that complement the headlamps and three red claws sculpted rear lamps.
The off-road character has been emphasised by adopting a vertical design of grille, inclusion of body sill protectors and prominent wheel arch protection trims, to accommodate large wheels enhanced by the sophisticated design of the wheel rims. The almost-horizontal bonnet grooves and the style line - which extends to the rear wing where it
descends again crossing the lamp - are a distinctive feature and appear to hollow out along the body side, accentuating the strong and dynamic aspect of the 4008.
Excellence and range enhancement
The work carried out by the design style team, down to the smallest detail, gives the 4008 a high class elegance in line with its positioning. The exterior is, among other things, set off with chromed components and the interior ambiance is
enhanced by the choice of materials, like the soft texture fascia, to the instrument panel visor and the lacquered black decoration of the centre console.
A glass panoramic roof provides extensive light for the occupants in the passenger compartment and is supplemented with side LEDs for night/dark light illumination for reading. With its particular style, strong and distinctive, the 4008 is firmly rooted in the world of the compact SUV. Its features and its equipment - like the Open & Go system, 18" alloy wheels, a touch screen navigation system, and reversing camera - are a result of the Brand's modernity and upmarket vision of all-terrain vehicles.
Multipurpose, comfortable SUV
The platform of the 4008, taken in part from the 4007, has been reduced in length by shorter front and rear overhangs (-30cm in length). Its long wheelbase and its wide tracks have been retained to guarantee good occupant space in the front and rear. These characteristics and its exterior dimensions - 4.34m long, 1.80m wide with a height of 1.63m -
make the 4008 particularly versatile. Its compactness - a promise of true manoeuvrability - and its occupant space make it a vehicle suitable for everyday use, including in town, and for leisure journeys or holidays.
4x4 transmission with electronic management
In the four-wheel drive version, the driver can select three transmission modes: "2WD" two-wheel drive, "4WD" four-wheel drive and "LOCK" locking of the four-wheel drive. In the two four-wheel drive modes - 4WD and LOCK - the distribution of the torque between the front and the rear is managed electronically. In LOCK mode, the four-wheel drive transmission becomes permanent, with even greater distribution of torque to the rear wheels. This type of transmission will represent more than 80% of sales of the 4008. Peugeot's new 4x4 SUV will in fact only be offered in a 4x4 version in certain countries, including Europe.
A range of performant engines adapted to the market
There will be four engines,
Petrol:
1.6l 85 kW (116hp) / 152 Nm 5-speed manual
2.0l 113 kW (150hp) / 198 Nm 5-speed manual or CVT
HDi Diesel:
1.6l HDi FAP 82 kW (112hp) / 270 - 280 Nm with overboost 6-speed manual
1.8l HDi FAP 110 kW (150hp) / 300 Nm 6-speed manual
For Europe, the 4008 will be offered with the two HDi diesel engines. In the other countries, it will be marketed with the most appropriate power train(s). With the 1.6l petrol and HDi diesel engines, the environmental performance of the 4008 is among the best in the segment. So the 4008 merits its status as a modern SUV and its place in the heart of our cities, just as much as a conventional Saloon.
Read more: http://www.worldcarfans.com/111093037027/2012-peugeot-4008-revealed#ixzz1ZcCu2JJO
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