昨日のC4 AIRCROSSのネタを書いてる途中にシトロエンから追加で画像がアップされたのを見てひっくり返ったわけですが、なんと三菱ASX(日本名:RVR)のシトロエン版というオチでありました。
2012 Citroën C4 Aircross unveiled
『C4 AIRCROSS』
つまり、C4シリーズのAIRCROSSというグレード名。
このネーミングは従来の命名ルールからすると不思議な感覚を覚えるわけです。
C1<C2<C3<C4<C5<C6
とまぁ、シトロエンのラインナップの中ではこういったシリーズによるヒエラルキー(階層)がありまして、主にボディサイズと価格がこの順序で大きく、豪華になっていくわけです。
C1より大きなC2というのはありない、という考え方ですね。
もうひとつDSシリーズも存在しますが、基本的に考え方は同じです。
これらに分類されないラインナップは、ネーミングから数字がなくなります。
C-ZERO(三菱i-MiEVのOEM)
C-CROSSER(三菱OUTLANDERのOEM)
NEMO MULTISPACE(商用バンタイプ)
で、それらのシリーズにボディタイプ別のラインナップが構成されるわけです。
C3に対してC3 PICASSOとか。
C4に対してC4 PICASSOとか、GRAND C4 PICASSOとか。
で、こうしてみると、今回の三菱ASXのOEMであるところのC4 AIRCROSSのポジションは、C-CROSSERの系列に含まれることになり、専用の独立したネーミングが与えられるはずだった、ということになるわけです。従来通りのルールであれば。
しかし、登場した名前は『C4 AIRCROSS』であるわけです。
今まで同様にAIRCROSSの名を冠したラインナップとしては、C3 PICASSOをベースとしてちょっとSUV風にアレンジした『C3 AIRCROSS』というのがあったわけです。
つまり、AIRCROSSというのはSUVチックな派生車種という扱いであったわけですね。
この命名ルールに則れば、C4とはまったく関連性の無い三菱ASXのOEMを、なぜC4シリーズとして扱うのか?意味がわかりませんのですよ。
しかも、その前に三菱OUTLANDERのOEMにはC-CROSSERという、メインストリームとは異なるネーミングを与えていたにもかかわらず、です。
まぁ、C-CROSSERが出た当時と今とでは、DSシリーズが新たに加わったという事情もあるので、その辺のポジショニングを整理したって話なんだろうとは思うわけですが、なんかこう釈然としませんね。
で、プレスリリースの中身を見てみますかね。
HDi 110/150のディーゼルエンジンと1.6L/2.0L三菱製ガソリンエンジンをラインナップしており、4007の時に比べれば自社製エンジンを搭載するといった、より踏み込んだOEM展開ということができます。
ガソリンエンジンに関しては三菱製をそのまま流用するといった形で、相変わらずのディーゼル偏重というところがある意味すげーな、とは思うわけですが。
トランスミッションに関しては5速MT/6速MT/CVTを用意しており、2WDと4WDがラインナップされます。
三菱の技術とPSAの技術が混合した形になりますが、ラインナップの持ち方としてはこれはこれでいいと思います。
あんまし自社製の技術を投入しすぎると、OEMのメリットである低コストによる車種調達が活かせないので。
ってことで、詳細スペック云々については下記リリース原文を読んでもらうとして、一番最初の疑問である『なぜC4 AIRCROSSなのか?」について紐解いてみることにしましょうか。
リリースにはこんな表現があります。
新型C4は昨年の発売以来累計10万台の生産を達成している。
ここでC4のレンジを広げるべく、C4 AIRCROSSを投入する。
とまぁ、こんな感じです。
C4はシトロエンにとっては稼ぎ頭の車種であり、その好調さをアピールするにはなんと言っても販売台数という実績を見せつけることが一番なわけです。
もうおわかりですね?
ここでOEMで調達したSUVを『C4シリーズ』として発売すれば、ノーマルのC4、C4 PICASSO、GRAND C4 PIACASSOに加えて4番目のC4シリーズの車種ということになり、その4車種の合計が『C4の販売台数』として発表することができるわけです。
逆に、C-CROSSERのように独立した名前を与えてしまうと、売上のカウントは別々に行わなければならなくなってしまうわけです。
その昔、トヨタがカローラセダン、フィールダー、スパシオ、ランクスなんかをまとめて「カローラの売上」として、販売ランキングトップを演出していた時期がありましたが、要はそれと同じようなもんですね。
あ、輸入車でもVWは「ゴルフシリーズ」として、ノーマルのゴルフ、ヴァリアントに加えて本国では独立したネーミングであるトゥーランを日本だけは「ゴルフトゥーラン」とすることで、ゴルフシリーズを車種別販売トップに演出するなんてことをやっております。
こっちを例に出した方がわかりやすかったですね。
ことほど左様に、関連の無い車種でも同じシリーズ名とすることでいかにも販売台数が好調に推移している感じを演出するのは世界中で見られる現象なわけで、今回の三菱ASXが『C4 AIRCROSS』というネーミングが与えられた理由は、単にシトロエンの都合でこうなった、という以外に深い意味はないと考えて良さそうであります。
明確な命名ルールに則って名前を付けた方がいいと思うんですけど、後々困ったことになるんじゃないですかね?プジョー309みたいにww
以外プレスリリース(英語)
29/09/2011 CITROËN C4 AIRCROSS: A NEW TAKE ON COMPACT SUVS
More than 100,000 new Citroën C4 vehicles have rolled of the assembly line since the model was launched one year ago. Following on from this commercial success, the Marque is now extending its C4 range with an original model: the Citroën C4 Aircross. This new vehicle reviews the conventional cues of compact SUV design. By combining style and technological innovation in a single car, the Citroën C4 Aircross is ideally suited to modern lifestyles that introduce a sense of escape into everyday activities. This new body style draws upon the Marque's technological excellence, combining the grip of an off-roader with the ride and driveability of a saloon. Available in 2-wheel and 4-wheel drive versions, depending on the engine, the Citroën C4 Aircross will be launched in the first half of 2012 and will be one of the front-runners in its segment in terms of CO2 emissions.
The styling of the Citroën C4 Aircross draws upon the Marque's DNA, combining the vitality of the other models in the range with the powerful styling of an off-roader. The distinctive styling includes a front end of horizontal lines with aerodynamic vents at the extremities, accentuating the vehicle's compact appearance. The contours of the bonnet, which is visible from the driver's seat, the wide wheel arches and the reduced overhang all enhance the impression of robustness produced by this unique silhouette. Close attention went into every detail and each part is designed to combine style and performance. The Citroën C4 Aircross' light signature, visible by day and at night, is formed by the LEDs at the front, which are vertically aligned in the aerodynamic vents. The shape of the large 18-inch wheels and the rear lights, directly inspired by the Hypnos concept car, has been reworked for optimal air flow and reduced CO2 emissions.The styling of the Citroën C4 Aircross draws upon the Marque's DNA, combining the vitality of the other models in the range with the powerful styling of an off-roader.
The distinctive styling includes a front end of horizontal lines with aerodynamic vents at the extremities, accentuating the vehicle's compact appearance. The contours of the bonnet, which is visible from the driver's seat, the wide wheel arches and the reduced overhang all enhance the impression of robustness produced by this unique silhouette.
Close attention went into every detail and each part is designed to combine style and performance. The Citroën C4 Aircross' light signature, visible by day and at night, is formed by the LEDs at the front, which are vertically aligned in the aerodynamic vents. The shape of the large 18-inch wheels and the rear lights, directly inspired by the Hypnos concept car, has been reworked for optimal air flow and reduced CO2 emissions.
The sophisticated design of the Citroën C4 Aircross includes repeater lights in the door mirrors, light guides in the rear lights and a rearview camera built into the chrome trim on the tailgate.
The expressive style draws upon Citroën's distinctive design cues. Seen from the side, the inverted shark fin wing, which also hints at the glass side surfaces of the Hypnos concept car, is decorated with a chrome compass to show that the model is a member of the brand's SUV family.
A smart vehicle with transmission to suit all needs
With its latest-generation four-wheel transmission system, Citroën C4 Aircross boasts perfect roadholding under all conditions. This technology allows the car to be driven permanently in four-wheel drive mode, while the torque is optimally distributed between the front and rear wheels.
Using the single control positioned behind the gear lever, drivers can manually select one of the three transmission modes to meet their needs and their wishes: 2WD for optimal fuel consumption, 4WD, which automatically distributes the torque between the front and rear axles, or lock mode, which increases the torque transmitted to the rear wheels for more grip under severe conditions.
Standard-setting CO2 emissions
Citroën C4 Aircross fulfils the brand's commitments to environmental protection with its HDi 110 engine, mated to a 6-speed manual gearbox, making this model is one of the front-runners in its segment in terms of CO2 emissions. And the HDi 110 engine will be available with 2WD and 4WD, so that everyone can choose the version that is best suited to their lifestyle.
Right from launch, the Citroën C4 Aircross will also benefit from the performance of the HDi 150 engine (also available with 2WD and 4WD with a 6-speed manual gearbox) and a 115 bhp 1.6i petrol engine (available in a 2WD version with a 5-speed manual gearbox).
Compact, manoeuvrable and a pleasure to drive
With its compact dimensions (4.34m long, 1.79m wide, 1.63m high), the outstandingly manoeuvrable (10.6m turning circle) Citroën C4 Aircross is at home in towns and cities. The comfort of this 5-seater is worthy of a saloon in the next segment up, while the 442-l boot comfortably meets the demands of modern life. The chassis and suspension were specially developed for a drive that is faithful to Citroën's values, offering the ideal compromise between comfort and roadholding.
Escape to a new mindset
Take to the road with complete peace of mind. The raised driver's position in the Citroën C4 Aircross offers a clear view of the road and surroundings.
Occupants of the Citroën C4 Aircross can enjoy blue skies even in the city, thanks to the large panoramic glass, which bathes the cab in light, contributing to the passengers' sense of well-being. At night, the atmosphere is cosier, and the panoramic roof is lit up by the LED light guides built into the roof.
The ergonomics of the highly functional drive station are designed so that drivers can get to know the car quickly and for easy everyday use. To make the drive and the ride even more comfortable, the Citroën C4 Aircross is crammed with equipment, from the hands-free access and starter, to the GPS navigation system with its touch-sensitive screen, rearview camera, transmission mode selector, USB port and Bluetooth connection for portable audio players.
Technical characteristics:
Dimensions: length 4.34m, width 1.79m, height 1.63m
Turning circle: 10.60m
Boot volume: 442 l
Engine
1.6i 115
HDi 110
HDi 150
2.0i 150
(except Europe)
Transmission
5-speed manual
6-speed manual
6-speed manual
5-speed manual /CVT
Max. power (kw)
85
82
110
113
Max. torque (Nm))
152
270
300
198
Cubic capacity (cm3)
1590
1560
1798
1998
Pollution control
Euro5
Euro5
Euro5
Euro 4
4x2/4x4
4x2
4x2 / 4x4
4x2 / 4x4
4x2 / 4x4
To meet the needs of international markets, the 150 bhp 2.0i petrol engine will be available on markets outside Europe, in 2WD and 4WD versions, coupled to a 5-speed manual gearbox or continuously variable transmission (CVT).
この記事へのコメント