PSAとBMWがハイブリッドのJVを設立

 
BMWとPSAがハイブリッドに関するジョイントベンチャーを設立するってさ。

BMW Group and PSA Peugeot Citroën Create Joint Venture to Enhance Cooperation on Hybrid Technologies

社名は「BMW Peugeot Citroën Electrification」。

これは昨年10月の締結を受けてのアクションなわけだが、両者の出資比率が50:50というところが注目かと。

この合弁会社は4月頃から始動し、実際にプロダクトとして世に出されるのは2014年以降の予定。

このJVが開発するのは電池パック、制御回路、パワートレイン、充電器といったハードウェアだけでなく、制御ソフトウェアの開発も含めたトータルなハイブリッドシステムであり、これで欧州市場のトップをとりに行くという野心を隠していない。
また、このJVで開発したハイブリッドシステムを、欧州におけるオープンプラットフォームとして、各社への供給も視野に入れている。

ハイブリッド技術に関してはBMWもPSAも独自に開発してきた経緯があるので、BMW MINIというFF向けのハイブリッドシステムを開発するのであれば、どちらかと言えばPSAの持つ技術にBMWが乗っかる構図かと思ってたら、意外とBMWも本気で取り組む姿勢を示したということなのかもしれない。
CEOにはBMWの調達担当役員ウォルフガング・ギューリックが、MDにはPSAの品質計画・顧客満足度担当役員のジャン・レフルーが就任している。


これで欧州勢に関しては「ルノーグループ&ダイムラー」、「VWグループ」、「PSA&BMW」といった感じであらかたの勢力分布図が出来あがったというところだろうか。

ツインエアという優れたエンジンを持ちながらも明確なハイブリッドの方針を打ち出していないフィアットグループや、独自でハイブリッド開発の体力を持たないメーカーなどは、このJVからユニットの供給を受けるという可能性も大いにありえるんじゃないかと。


高級ラインナップなどで独自のハイブリッド開発を並行して続けるメーカーもあるだろうが、量販グレードのハイブリッドはこれである程度の出揃う形になるだろうから、あとは性能勝負ということになる。

PSAが開発したHYbrid4が意外と高コスト体質になっており、このJVが開発するハイブリッドは価格競争力を持つものにならざるを得ないことから、コストと性能のバランスをどう付けて来るのか興味深い。
エンジンではVWのTSIにやられっぱなしだったので、ハイブリッドではPSA&BMWが一発逆転みたいなことがあると、外野として見ていて面白いんだけどなぁ。


それにしても、PSAといえば307のディーゼルハイブリッドを試作した頃、採算性が課題になっていたこともあり、一緒に組んでくれるパートナーを一生懸命探していた頃に比べたら隔世の感がありますな。


以下プレスリリース。 

 - The joint venture will focus on developing and producing hybrid components, a fast-growing sector.
- Cooperation will leverage significant economies of scale.

The BMW Group and PSA Peugeot Citroën have decided to enter into a new phase of their collaboration, by signing an agreement to set up a 50-50 equity joint venture named BMW Peugeot Citroën Electrification. The agreement was signed on February 1st by Norbert Reithofer, Chairman of the Board of Management of BMW AG, and Philippe Varin, Chairman of the Managing Board of PSA Peugeot Citroën. In October 2010, the two companies had signed a Memorandum of Understanding designed to expand their existing cooperation to hybrid systems.

BMW Peugeot Citroën Electrification will focus on developing and producing hybrid components, including battery packs, E-machines, generators, power electronics and chargers, while also developing software for hybrid systems. Joint research and development, production and component purchasing will leverage significant economies of scale for both companies.

First and foremost, this initiative of BMW Group and PSA Peugeot Citroën aims to develop standard hybrid components for the electrification of their vehicle ranges. Its goal is also to create an open European platform on those technologies, that will help the European industry to structure itself in the field of hybrizidation. To that extent, the joint venture will both integrate suppliers by outsourcing development work and could sell hybrid components to other companies beside its two shareholders.

Subject to approval by the relevant competition authorities, the joint venture is expected to launch its operations in the second quarter of 2011. The new hybrid components will equip both partners’ vehicles from 2014 onwards.



The joint venture’s management, as well as the rest of its workforce, will be drawn from employees of both companies. Additional external staff will also be hired. The key management positions will be equally shared among the two companies. Wolfgang Güllich, currently responsible for BMW Group’s Purchasing Strategy, will be appointed Chief Executive Officer of BMW Peugeot Citroën Electrification, and Jean Leflour, currently Director Customer Satisfaction and Quality Planning at PSA Peugeot Citroën, will be appointed Managing Director.

“This cooperative venture will enable us to achieve significant economies of scale in the field of electrification. It also represents an important step on the road to sustainable mobility,” said Norbert Reithofer. “With this joint venture, we are sure to develop and expand our expertise and to build a European leader in the field of automotive hybrid innovation,” noted Philippe Varin.

The BMW Group and PSA Peugeot Citroën have been successfully cooperating on engines for several years, building together more than 1.8 million units from 2006 to 2010. In February 2010, the two companies agreed to develop the next generation of their jointly designed 4-cylinder petrol engine, which will also meet EU 6 requirements. The joint engine is currently built into a number of MINI, Peugeot and Citroën brand models.

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